Bycie menedżerem niesie ze sobą wiele trudnych sytuacji. Jedne z trudniejszych to rozstawanie się z pracownikami, w tym zarówno zwalnianie jak i przyjmowanie wypowiedzenia pracownika.
Szczególnie teraz, gdy nadeszły trudne czasy, firmy walczą o przeżycie, pracownicy walczą o przeżycie, liderzy walczą o przeżycie.
Widzę coraz więcej osób szukających pracy z hasztagiem #koronni, co oznacza, że utracili pracę z powodu koronawirusa. Słyszę, czytam o formach zwalniania, ktoś dostał smsa, ktoś maila… Wyobrażasz sobie?? Dostajesz smsa, że nie będziesz już pracował? Ja sobie tego nie wyobrażam, chociaż… Sama byłam kiedyś w podobnej sytuacji, gdy walcząc w domu z poważną chorobą, z bólem, z beznadzieją, po kilku miesiącach na zwolnieniu lekarskim otrzymałam list polecony z informacją o likwidacji mojego stanowiska. A gdy mnie przyjmowali dostałam szampana! Serio!!
Zarządy firm wydają mnóstwo pieniędzy aby budować swój employer branding, swój wizerunek świetnego pracodawcy. Inwestują w badania, w specjalistów, w pomiar zaangażowania pracowników. A potem pozwalają aby menedżer zwolnił kogoś smsem?
Wszyscy wiemy, że obecnie, w czasach ograniczenia prowadzenia biznesu spowodowanego koronawirusem, może nadejść moment, kiedy trzeba będzie zwolnić pracownika czy pracowników. Z drugiej strony, pracownicy którzy spróbowali innej pracy, zdalnej, lub po prostu bycia z rodziną, również mogą podjąć decyzję, że rezygnują z pracy. To ciężkie momenty dla wszystkich uczestniczących: tak dla podwładnego jak i dla menedżera. Zwalnianie i przyjmowanie wypowiedzeń to nieuchronne elementy zarządzania ludźmi. Im lepiej się do tego przygotujemy, tym łatwiejsze będzie. Materiał, który masz w rękach, nie tylko ma sprawić, że przez proces rozstawania będziesz przechodzić szybciej, łatwiej, czy z wielkim UFFF pod koniec. Moją intencją jest pokazanie jak zachować godność, szacunek i dobre wrażenie. Pracując przez wiele lat w HR byłam świadkiem zwolnień: eleganckich i szokujących. Poniżej kilka punktów, które pomogą menedżerom przeprowadzić proces zwolnienia profesjonalnie.
1. Przygotuj sobie najpierw co chcesz powiedzieć, jak chcesz powiedzieć. Napisz sobie to. Moment zwolnienia to trudna chwila dla większości menedżerów. Zastanów się również co i jak powiesz zespołowi, jak przekażesz te informacje całej firmie. Pracownicy, którzy zostają, ocenią Ciebie jako przywódcę a przez pryzmat Twojego działania, ocenią całą firmę. Jeśli źle potraktujesz zwalnianego pracownika, inni mogą wyciągnąć wnioski, że nie warto się starać i być lojalnym w stosunku do pracodawcy, który ostatecznie rozstaje się w nieprzyjemny sposób, bez szacunku dla pracownika.
2. Ze zwalnianym pracownikiem umów się na bezpośrednią rozmowę. Jeśli nie ma obecnie możliwości spotkania w biurze, spotkaj się z nim online. Sam na sam lub z obecnością kogoś z HR.
3. Prowadź rozmowę spokojnie, bez emocji. Najczęściej menedżer, który właśnie zwalnia jest zdenerwowany, zestresowany, ale staraj się to uspokoić. Jest to trudna sytuacja, ale dużo trudniejsza jest dla osoby, która właśnie ma zostać bez pracy.
4. Mów wprost i konkretnie, nie zaczynaj od small talków i pytań „jak Ci minął weekend”, powiedz od razu „Mam dla Ciebie złą wiadomość”
5. Jeśli pracownikiem targają emocje, daj mu czas na ochłonięcie. Dla niektórych to może być szok! Zaproponuj szklankę wody. Ale nie użalaj się. Pozostań ciepły i profesjonalny. Użalanie się wcale nie służy komuś, komu kryzys wali się na głowę.
6. Przekaż konkretne informacje: do kiedy pracuje, jakie mu się należą świadczenia (urlop, odprawa – to wszystko sprawdzisz w HR/ kadrach), kiedy i komu ma przekazać narzędzia pracy oraz informacje o aktualnym stanie prac, za które jest odpowiedzialny.
7. Zapytaj czy wszystko jasne. Zapewnij, że pracownik może do Ciebie się zwrócić w trakcie wypowiedzenia, jeśli coś mu będzie potrzebne. Przekaż mu również plan dalszej komunikacji.
8. Zawsze daj możliwość pożegnania się z innymi pracownikami.
Na koniec możesz zaproponować pracownikowi konkretną pomoc:
– napisanie referencji lub zgoda na referencje telefoniczne,
-udzielenie rekomendacji na LinkedIn,
– możliwość rozmowy z kimś z HR, działu rekrutacji, kadr – aby wyjaśnić jak może szukać pracy,
– rozważ zaangażowanie coacha, który nie tylko pomoże przygotować się do szukania pracy ale też wesprze zwolnioną osobę w odbudowaniu poczucia własnej wartości, które zazwyczaj mono jest zachwiane w takich sytuacjach. W przypadku stanowisk menedżerskich lub kluczowych osób, możesz zaproponować przeprowadzenie badań predyspozycji osobowościowych, aby najlepiej ocenić mocne strony, predyspozycje do konkretnych zadań czy zawodów, czy naszkicować plan rozwoju nowych kompetencji.
Zrób wszystko jako lider, przełożony, aby pozostawić wrażenie, że do końca zadbałeś o odchodzącego pracownika.
Daj znać, jeśli chcesz porozmawiać o wsparciu zwalnianych osób przez:
– przeprowadzenie testu w badaniu predyspozycji osobowościowych – raport z badania opisuje w jakich zadaniach i zawodach osoba badana może się sprawdzić, jakie są jej mocne strony, jakie predyspozycje przywódcze;
– rozmowę z rekruterem i wsparcie w przygotowaniu CV, procesie poszukiwań pracy, przygotowaniu się do spotkań;
– Sesje coachingowe wspierające tworzenie i realizację planu rozwoju kariery.